Jan De Nul Group bestelt sleephopperzuigers van 6.000 m³ en 18.000 m³

“Deze compacte en middelgrote schepen hebben een state-of-the-art uitrusting die hen tot de beste in hun categorie maakt op het vlak van efficiëntie en emissies”, stelt Robby De Backer, Directeur van onze Nieuwbouwafdeling.

Lager mazoutverbruik en lagere emissies
Beide hopperzuigers werken volledig op diesel en elektriciteit. Dit is uitzonderlijk voor een hopperzuiger van 18.000 m3. Alle hoofdaandrijvingen, ook de hoofdpropellers, worden elektrisch aangedreven via frequentieomvormers. Op deze manier werkt elk systeem volgens zijn optimale bedrijfsinstellingen, wat resulteert in een lager mazoutverbruik en lagere emissies. De stroom wordt gegenereerd door drie met dieselbrandstof aangedreven stroomaggregaten. Ook ingebouwd: een symmetrische belastingverdeling, “brandstofmapping” en het automatisch starten en stoppen van de motoren in functie van het benodigde vermogen. Dit reduceert alweer het brandstofverbruik en de uitstoot.

Systeem voor de behandeling van uitlaatgassen
Bovendien werd ook een systeem voor de behandeling van uitlaatgassen geïnstalleerd. Het SCR-systeem reduceert de NOx-uitstoot tot het in de toekomst verplichte EU-niveau V, wat strenger is dan de vereisten van IMO-niveaus II en III. ‘Brandstofmapping’ stelt ons in staat om het bedrijfsregime van de motoren te kiezen; het specifieke brandstofverbruik kan in functie van de belasting van de motor en synchroon met het systeem voor de behandeling van uitlaatgassen worden geoptimaliseerd.

Het schip van 18.000 m³ is uitgerust met een enkelvoudige zuigleiding, met dompelbaggerpomp. De hopperzuiger is onderverdeeld in twee delen, wat het mogelijk maakt om in alle beladingsomstandigheden met het schip recht liggend te varen. Er werden twee dubbelwandige pompen met een totaal vermogen van 14.000 kW geïnstalleerd om de baggerspecie aan land te pompen.

Cosco (Dalian) Shipyard Co. Ltd. zal het schip in haar scheepswerf in Dalian in China bouwen. De levering is voorzien voor 2020. Keppel Singmarine Pte. Ltd. zal twee sleephopperzuigers van 6.000 m³ bouwen in Singapore.

Hoofdkarakteristieken van het baggerschip van 18.000 m³

Beuninhoud