Jan De Nul wint IADC Safety Award 2017

Jan De Nul Group nam de jaarlijkse IADC Safety Award 2017 in ontvangst tijdens de Algemene Vergadering van International Association of Dredging Companies (IADC) in Marseille, Frankrijk. Jan De Nul Group wordt gelauwerd voor zijn initiatief tot optimalisatie van transport van pijpleidingen in hun logistieke centra in Zelzate (België) en wereldwijd. De trofee werd overhandigd door Frank Verhoeven, voorzitter van IADC, aan Maarten Tronckoe, Transport Supervisor bij Jan De Nul Group en bezieler van het beloonde initiatief.

Jan De Nul Group staat bekend voor zijn in-house expertise en bekwaamheid van zijn ingenieurs. “Tijdens de projectuitvoering zoeken we samen altijd naar mogelijkheden om de planning te optimaliseren en te verbeteren,” zegt Christophe Leroy, QHSSE Manager bij Jan De Nul Group. “We dokteren samen nieuwe en betere methodes uit. En indien nodig, tekenen onze ingenieurs de nieuwe methode uit en kunnen onze eigen ateliers het vervaardigen. De geoptimaliseerde werkmethode die vandaag in de prijzen valt, is bedacht, ontwikkeld en uitgetest door onze eigen collega’s op de vloer. Het team heeft nieuwe ideeën gecombineerd met verschillende bestaande technieken, wat leidde tot een op alle gebied veiligere methode om pijpleidingen te verplaatsen en te transporteren.”

Optimalisatie van transport van pijpleidingen

Het Preventiecomité van IADC koos Jan De Nul Group als winnaar uit dertien inzendingen van alle grote spelers in de baggerindustrie. Het verplaatsen en transporteren van pijpleidingen van verschillende groottes, diameters en in verschillende omstandigheden is een steeds terugkerend onderwerp in de baggerindustrie.

Jan De Nul Group heeft het verplaatsen en transporteren van baggerpijpen verbeterd door drie technieken toe te passen: het gebruik van DHATEC-stoeltjes, modulaire spreaders en C-hijshaken in combinatie met soepele draagbanden.

De combinatie van deze drie technieken (zie foto in bijlage) verhoogt de efficiëntie van het werk, de veiligheid tijdens het verplaatsen en transporteren, alsook de veiligheid en ergonomie van de riggers. Deze geoptimaliseerde werkmethode voldoet aan de NBN EN 12195-norm betreffende laadveiligheid.

De DHATEC-stoeltjes worden op de vrachtwagen geplaatst en kunnen worden aangepast aan de diameter van de pijp. De lading wordt bijkomend met spanbanden aangesnoerd. De C-hijshaken hangen aan soepele draagbanden, wat het veiliger en ergonomischer maakt voor de rigger. En dankzij de spreader kan de rigger de soepele draagbanden met C-hijshaken gemakkelijk vanop de grond aanpikken met behulp van geleidingskabels.

Deze nieuwe methode werd in verschillende configuraties uitgetest. De methode die uiteindelijk als beste uit de bus kwam, krijgt nu de nodige erkenning met de IADC award. “Dit is een prachtig voorbeeld van wat ons Imagine-Think-Act-programma kan opleveren. Deze nieuwe werkmethode wordt nu wereldwijd geïntroduceerd op onze werkplaatsen en logistieke hubs,” besluit Leroy.

> Bekijk de video over deze verbeterde werkmethode door in de rechterkolom op 'Download video' te klikken <

IADC Safety Award

IADC reikt haar Safety Award ieder jaar uit tijdens haar jaarlijkse Algemene Vergadering in september. De IADC Safety Award is in het leven geroepen om de inspanningen voor een verbeterde veiligheid op de werkvloer te stimuleren en om mensen en bedrijven uit de baggerindustrie te belonen die initiatief nemen om het veiligheidsbewustzijn tijdens het werk te verbeteren.

Over IADC

IADC staat voor International Association of Dredging Companies en is de overkoepelende internationale organisatie voor aannemers in de private baggerindustrie. IADC streeft niet alleen naar het promoten van de kunde, integriteit en betrouwbaarheid van zijn leden, maar ook van de baggerindustrie in het algemeen. IADC heeft meer dan honderd effectieve en geassocieerde leden. Samen vormen zij het front van de baggerindustrie.