Envisan wint de Plastic Challenge van de Haven van Antwerpen

De Nul-o-Plastic haalt de prijzenpot van 10.000 euro binnen

Deze ochtend maakte de Haven van Antwerpen de winnaar bekend van hun wedstrijd Galgeschoor Plastic Challenge. Uit 55 inzendingen werd Envisan gekozen als de grote overwinnaar, en haalde het daarbij van de twee andere nominaties op naam van DEME en Arcadis. Voor deze overwinning krijgt Envisan 10.000 euro.

Ieder jaar organiseert de Haven van Antwerpen een grote opruimactie in het natuurgebied Galgeschoor. Dit jaar namen meer dan 400 vrijwilligers deel. Samen verzamelden ze maar liefst 8 ton afval! Zo’n opruimactie is nuttig, maar jammer genoeg blijven er nog miljoenen kleine plastic deeltjes achter die je niet met de hand kan opruimen. Die plastic deeltjes hebben een niet te onderschatten impact op de vegetatie en het ecosysteem.

Om dat probleem op te lossen lanceerde de Haven van Antwerpen de Galgeschoor Plastic Challenge. De opdracht luidde: bedenk een innovatieve, milieuvriendelijke en economisch haalbare oplossing om miljoenen plastic deeltjes op te kuisen zonder daarbij de natuur te verstoren. Envisan ging de uitdaging aan en zond op 30 september 2019 de Nul-o-Plastic als voorstel in.

De pelletzuiger Nul-o-Plastic

Om de historische verontreiniging door miljoenen plastic pellets in het natuurgebied Galgeschoor een halt toe te roepen, ontwierp Envisan een stofzuiger, de Nul-o-Plastic. De Nul-o-Plastic is een flexibele en compacte stofzuiger op rubberen rupsbanden om een minimale impact op de ondergrond te garanderen. De lange slurf is makkelijk hanteerbaar en zuigt de plastics op in de laadbak. Eens de laadbak vol, wordt die geledigd in een centrale verzamelplaats.

Een groot voordeel van deze Nul-o-Plastic is zijn mobiliteit. Dankzij de rupsbanden kan de stofzuiger makkelijk op de schuine dijktalud van de Galgeschoor rijden. Ook kan hij eenvoudig op andere plaatsen ingezet worden. Dat maakt deze stofzuiger budgettair extra interessant.

An Smet, Directeur Envisan: “We zijn zeer fier op deze overwinning en bedanken de Haven van Antwerpen voor deze waardevolle erkenning. De Galgeschoor Plastic Challenge beloont ons voor onze motivatie en inzet om innovatieve en duurzame oplossingen op maat van ieder project uit te werken. Innovatie is dan ook onze drijfveer en een van de pijlers van onze strategie om te komen tot circulaire oplossingen voor een betere planeet.”

Onze jonge ingenieurs uitgedaagd

Voor deze wedstrijd gaf Jan De Nul Group in september de mogelijkheid aan zijn jonge ingenieurs om met onze R&D-afdeling mee na te denken over een antwoord op het probleem in de Galgeschoor.

“Bij Envisan en Jan De Nul houden we van out-of-the-box denken en komen we graag los van wat reeds bestaat of gekend is. Een prikkelende uitdaging, een wit blad papier en onze gedreven mensen om het antwoord te vinden. En het hoeft daarvoor geen dure, complexe oplossing te zijn,” vult An Smet aan.

An Smet

Directeur Envisan