Onderhoudsbaggerwerken in de kustjachthavens van Nieuwpoort stellen een voorbeeld van duurzaamheid

Unieke CO2-reducerende maatregelen voorbeeld voor de industrie

Begin deze week gingen de onderhoudsbaggerwerken in de jachthavens van Nieuwpoort van start. Wat dit project zo bijzonder maakt, zijn de CO2-reducerende maatregelen die Jan De Nul Group hier neemt. Een voorbeeld voor de industrie en toekomstige baggerwerken in Europa.

De onderhoudsbaggerwerken in Nieuwpoort gebeuren in de havengeul en in de jachthavens. Een groot deel van de baggerwerken worden uitgevoerd met de cutterzuiger Hendrik Geeraert en de splijtbakken Magellano en Verrazzano.

Eerder dit jaar berichtte Jan De Nul Group over zijn engagement om op dit project 15% minder CO2 uit te stoten. Om dit doel te bereiken worden de schepen Magellano en Verrazzano voorzien van hernieuwbare biobrandstof uit gecertificeerde en duurzame afvalstromen. Samen met de Alexander von Humboldt varen er nu drie Jan De Nul schepen in de Benelux op duurzame brandstof.

Om zijn voortrekkersrol extra in de verf te zetten rust Jan De Nul Group ook het lokale kantoor in Nieuwpoort uit met zijn nieuwste energie-efficiënte bouwketen die ongeveer 80% minder energie verbruiken dan een standaard werfkantoor. Een primeur in België.

Duurzame vloot in Europa

Zo varen drie Jan De Nul schepen in de Benelux op 100% duurzame brandstof. En de ambities zijn groot.

“Begin 2020 komt onze gloednieuwe sleephopperzuiger Sanderus naar België voor de onderhoudsbaggerwerken op de Schelde en langsheen de kust,” zegt Michel Deruyck, Hoofd Energiecel bij Jan De Nul Group. “Dit nieuwe baggerschip is, net zoals al onze nieuwe schepen, een ULEv (Ultra-Low Emission vessel), uitgerust met een performant uitlaatgasbehandelingssysteem waarmee we tot 99% van de nanopartikels uit de uitlaatgassen halen. Als dit schip dan ook voorzien wordt van hernieuwbare brandstof, dan resulteert dit in een maximale CO2-reductie en verminderde luchtemissies.”

Bovendien tonen metingen aan dat deze schepen meer dan 90% minder stikstofoxide uitstoten. “Net die uitstoot van stikstofoxide blijkt problematisch te zijn bij de uitvoering van de suppletiewerken ‘Kustlijnzorg’ in Nederland.”

Wij willen een voorbeeld stellen binnen de bouwsector van hoe het ook op een eenvoudige manier kan.

Michel Deruyck

Head of Energy bij Jan De Nul Group

Michel Deruyck

Energie-efficiënte bouwkeet 2.0

Jan De Nul Group investeert eveneens in de energie-efficiëntie van zijn infrastructuur en start met de uitrol van zijn ACT GREEN-programma op de werf in Nieuwpoort.

De werf wordt uitgerust met de nieuwste energie-efficiënte bouwketen. Door extra isolatie van muren, dak en vloer, in combinatie met driedubbel glas, deurpompen en verbeterde luchtdichtheid, worden warmte- en koudeverliezen geminimaliseerd. Zonnepanelen op het dak zorgen voor energie, een warmtepomp voor verwarming en koeling. Klassieke lampen worden vervangen door ledverlichting.

Deze ingrepen zorgen voor 80% minder energieverbruik. “Met onze bouwkeet 2.0 tonen we onze werknemers en klanten hoe groot onze duurzaamheidsambities doorheen de volledige bedrijfsvoering wel zijn: van de allerkleinste tot de allergrootste verbruikers. Op deze manier willen wij met Jan De Nul een voorbeeld stellen binnen de bouwsector van hoe het ook op een eenvoudige manier kan.”

Aandacht voor milieucriteria

Bij de aanbesteding voor de onderhoudsbaggerwerken in de kustjachthaven van Nieuwpoort stimuleerde de Vlaamse overheid, agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, de marktpartijen maximaal om via innovatie in te zetten op CO₂-reductie. De ingediende voorstellen werden meegenomen in beoordeling van de offerte en de toewijzing van de opdracht.

“Als maritieme overheidspartner binnen de Vlaamse overheid willen we op alle mogelijke manieren inzetten op het beperken van onze milieu-impact,” zegt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK. “Bij de bestekken die we in de markt zetten, besteden we dan ook bijzondere aandacht aan milieucriteria. Dat leidt vandaag al tot concrete CO₂-reductie door de milieuvriendelijke uitvoering van de baggerwerken op basis van de initiatieven van de aannemers waarmee we samenwerken.”

Als maritieme overheidspartner binnen de Vlaamse overheid zetten we ons op alle mogelijke manieren in voor het beperken van onze milieu-impact.

Nathalie Balcaen

Administrateur-generaal Agentschap MDK