Bouw van Amador-Cruisehaven is gestart

Op woensdag 18 oktober organiseerde de Panama Maritime Authority (AMP) een startceremonie voor de aanleg van de nieuwe Amador-cruisehaven. Daarbij zal gedurende de volgende 18 maanden aan de Stille Oceaanzijde van Panama een volledig nieuwe cruiseterminal gebouwd worden.

Het ontwerp en de bouw van de Amador-cruiseterminal, aan het eiland Perico, werd door AMP formeel toegekend aan het consortium Cruceros del Pacifico, een samenwerking van Jan De Nul Panama SA en China Harbour Engineering Company. Deze nieuwe cruiseterminal zal uitgerust zijn met twee dokken waarin cruiseschepen met een capaciteit per dok tot vijfduizend passagiers (Oasis-klasse) gelijktijdig kunnen aanleggen.

“Dit infrastructuurproject is cruciaal voor de verdere economische ontwikkeling van Panama," sprak Juan Carlos Varela, President van Panama. “Het zal niet alleen een duizendtal directe banen en 1.800 indirecte banen genereren tijdens de bouwfase maar ook vaste tewerkstelling voor de exploitatie van de terminal creëren. Dit alles zal een positief effect hebben op de Panamese economie en op de gezinnen van de werknemers die aan dit prachtige project zullen meewerken.”

Als lid van het consortium Cruceros del Pacifico zal Jan De Nul Panama SA alle bagger- en opspuitingswerken die nodig zijn voor de aanleg en werking van de terminal voor haar rekening nemen. Dit omhelst onder andere het baggeren van aanlegplaatsen, zwaaikom en toegangskanaal met een kraanponton en sleephopperzuiger. Ook voor het baggeren en transporteren van zand vanuit een leenzone en de opspuiting van een terrein van 8,3 hectare voor de bouw van alle landinrichtingen zal een sleephopperzuiger gebruikt worden.