Consortium met Jan De Nul Group wint 80% van het contract voor de bouw van het nieuwe Suezkanaal

Op 15 oktober werd het contract voor vier loten voor de bouw van het nieuwe Suezkanaal in Egypte toegekend aan een consortium met Jan De Nul Group.

Het Suezkanaal is de kortste scheepsvaartroute tussen Europa en Azië. Om de capaciteit van het kanaal te vergroten en de industriële activiteit in de regio te doen toenemen, zal er naast het bestaande een nieuw Suezkanaal worden uitgegraven. Het nieuwe kanaal zal 24 meter diep en 240 meter breed zijn, en zal worden uitgegraven over een derde van de totale lengte van het bestaande kanaal.

Het consortium, bestaande uit Jan De Nul Group, NMDC, Boskalis en Van Oord, zal een totaal van 180 miljoen kubieke meter moeten uitbaggeren. De baggerwerken starten in november en moeten tegen augustus 2015 klaar zijn. Dit betekent dat er maar liefst 600.000 kubieke meter per dag moet worden gebaggerd.

Voor dit project zal Jan De Nul Group vijf snijkopzuigers mobiliseren, met name J.F.J. De Nul, Kaerius, Fernão de Magalhães, Ibn Battuta en Zheng He. De snijkopzuigers hebben samen een totaal geïnstalleerd dieselvermogen van 106.130 kW.