Iemants en Jan De Nul Group halen contract binnen voor het bouwen, installeren, ballasten en beschermen van GBF’s voor het EPCI Kriegers Flak OSS Project in Denemarken

In het kader van het Kriegers Flak Offshore Windpark, een 600 MW offshore windpark in de Deense Baltische Zee, samen met het ‘Combined Grid Solution interconnector project’, hebben Energinet.dk en 50Hertz Transmission GmbH het EPCI contract voor 2 Gravity Based Foundations (GBF)  toegekend aan de Joint Venture Iemants – Jan De Nul.

Iemants vervoegt Jan De Nul Group voor de engineering, constructie en installatie van 2 Gravity Based Foundations (fundaties op basis van zwaartekracht) voor 2 offshore substations, beide dienend voor het toekomstige Kriegers Flak Offshore Windpark alsook voor de interconnectie tussen het Deense en Duitse energienet. Het interconnectie project wordt gefinancierd door het European Energy Programme for Recovery.

Het windpark bestaat uit twee delen, elk met zijn eigen substation. Kriegers Flak A, het westelijke deel, zal een totale capaciteit hebben van 200 MW. Het oostelijke deel, Kriegers Flak B, zal een totale capaciteit van 400 MW hebben.

Jan De Nul Group is verantwoordelijk voor het ontwerp, constructie, transport en installatie van de GBF’s, terwijl Iemants  zorgt voor het design, fabricage en transport van de stalen buizen en platformen die geplaatst zullen worden bovenop de GBF’s. De staalconstructies zullen gebouwd worden in de Iemants’ faciliteiten in België.

De GBF’s zullen gebouwd worden op een ponton, gelegen op de REBO-kaai in de haven van Oostende (België), en gesleept worden naar de Baltische Zee. In Denemarken zal Jan De Nul’s kraanponton Gian Lorenzo Bernini en het rotsinstallatieschip Adhémar de Saint-Venant zorgen voor het graafwerk voor de funderingsput en voor de installatie van het grindbed. Eens het ponton met de GBF aankomt in Denemarken, zal het ondergedompeld worden om de structuren te lossen waarop de fundaties geïnstalleerd zullen worden op het grindbed. Ten slotte worden de GBF’s geballast en beschermd door scour installation door middel van de Adhémar de Saint-Venant.

De Gravity Based Foundations zullen offshore geïnstalleerd worden tegen het einde van 2017. Tegen 2022, zal het tot op heden grootste offshore windpark van Denemarken CO2-vrije elektriciteit genereren voor ongeveer 600.000 huishoudens.