Jan De Nul Group en Nobelwind ondertekenen EPCI-contract voor de bouw van een windpark in de Belgische Noordzee

Jan De Nul Group haalt eerste offshore windenergieopdracht binnen voor nieuw verworven schip Vidar

Jan De Nul Group en het offshore windproject Nobelwind ondertekenden op dinsdag 15 september het eerste offshore windcontract voor Jan De Nul’s recent verworven installatieschip Vidar. Het gaat om een EPCI-project voor het ontwerp, de aankoop, de bouw en de installatie van 51 paalfunderingen voor 50 windturbines en het Offshore High Voltage Substantion (OHVS), het aanvoeren en de installatie van een erosiebeschermende stenenlaag, en de installatie van de 50 windturbinegeneratoren. Dit windpark zal gebouwd worden naast het Belwind windpark rond de zandbank Bligh Bank in de Belgische Noordzee. De Belgische kusthaven Oostende werd gekozen als rangeerhaven.

Op 46 kilometer voor de kust van Zeebrugge komt het nieuwe offshore windpark Nobelwind dat zal bestaan uit 50 Vestas windturbines van elk 3,3 MW, 165 MW in totaal. Het windpark zal met een eerder in 2013 door Jan De Nul geïnstalleerde exportkabel aangesloten worden op het Belgische elektriciteitsnet om zo’n 197.000 gezinnen van groene stroom te voorzien.

“Jan De Nul Group zal het ontwerp, de bouw en de installatie van de 50 windenergiegeneratoren, inclusief de fundering voor de OHVS, uitvoeren,” zegt Peter De Pooter, Manager Offshore Renewables bij Jan De Nul Group. “De stalen paalfunderingen laten we in Duitsland en Vietnam bouwen onder eigen kwaliteitstoezicht. De net verworven Vidar zal daarna de 51 funderingen vanuit Oostende installeren en het valpijpschip Simon Stevin zal de steenbestortingen rond de funderingen plaatsen als bescherming tegen erosie. In een laatste fase zal de Vidar de turbines en rotoren ophalen in Denemarken en ze tot 100 meter bovenop de funderingen installeren.” De werken starten in april 2016 en zullen in de loop van 2017 voltooid zijn.

“Nobelwind is tevreden dat een sterk bedrijf als Jan De Nul deze zeer competitieve aanbesteding gewonnen heeft en vertrouwt erop dat Jan De Nul de essentiële bouwfasen tot een goed einde zal brengen,” zegt Frank Coenen, Projectdirecteur bij Nobelwind.

Eerste contract voor het recent verworven installatieschip Vidar

Wereldwijd voert Jan De Nul Group meer en meer totaalprojecten uit op vraag van offshore klanten. Grote werken worden vandaag de dag bij voorkeur vanaf ontwerp tot en met installatie door één aannemer gecoördineerd. Voor de installatie van kabels en Gravity Based Foundations (met ballast verzwaarde funderingen) en voor de uitvoering van steenbestortingenrond funderingen was Jan De Nul al zeer goed uitgerust. Voor het ontwerp en de bouw van de nodige onderdelen beschikt Jan De Nul Group over een eigen studiebureau en staalbouw experten. De investering in het jack-up installatieschip Vidar is een logische uitbreiding waardoor Jan De Nul Group nu een uniek totaalpakket kan aanbieden. “En dankzij dit eerste project bevestigen we meteen onze expertise op dit vlak,” vult Peter De Pooter aan.

Specificaties Nobelwindpark

Oppervlakte Nobelwindpark : 22 km²
CO2-reductie per jaar : 197.000 ton
Turbinemodel : 3,3 MW Offshore (Vestas)
Totale hoogte turbine : 135 m
Hoogte van turbinehub : 79 m
Diameter van turbinerotor : 112 m

Collega’s gezocht

Door deze continue groei blijft Jan De Nul Group non-stop zoeken naar versterking, naar collega’s die pragmatisch meedenken en teamspirit hoog in het vaandel dragen. Ingenieurs, technische profielen als bouwkundigen en elektromechanici, maar ook ondersteunende functies zoeken, is een dagelijkse bezigheid. Hierbij een warme oproep aan geïnteresseerden om zich aan te melden via jobs.jandenul.com.