Jan De Nul Group krijgt kabelcontract voor offshore windpark Race Bank

Vandaag ondertekende Jan De Nul Group een contract met DONG Energy voor de installatie van onderzeese exportkabels op de beurs EWEA, ‘s werelds grootste offshore wind beurs in Kopenhagen (Denemarken). Voor dit project zal Jan De Nul Group in totaal maar liefst 148 kilometer kabel installeren om twee offshore substations met de kust te verbinden en een link te creëren tussen beide substations.

De werken kaderen in de ontwikkeling van het offshore windpark Race Bank, gelegen in het Verenigd Koninkrijk. Eens operationeel zal dit windpark een capaciteit hebben van 580 MW, waarmee 400.000 gezinnen van stroom worden voorzien.

Jan De Nul Group’s offshore directeur, Noël Pille: “Het Race Bank project is een uitdagend project, waar net Jan De Nul Group het verschil maakt. Het vraagt nieuwe  werkmethodes en nieuwe specifieke onderzeese tools. Doordat we een eigen in-house studiedienst hebben die zo’n projectspecifieke aanpassingen kan ontwerpen, kunnen we DONG Energie een oplossing op maat bieden. Voor het leveren en installeren van zeer lange kabels beschikken we over het kabelinstallatieschip Isaac Newton met een capaciteit tot 10.500 tonnes.”

Thomas Karst, Programmadirecteur voor Race Bank bij DONG Energy: "Race Bank is een uitdagend project dat 400.000 gezinnen in het VK zal voorzien van stroom. Het is fantastisch om het contract voor de installatie van de exportkabels toe te kennen aan Jan De Nul Group. Wij zijn momenteel bezig met de initiële bouwwerken van Race Bank en Jan De Nul Group zal hier in een verdere fase een belangrijke rol in spelen."