Jan De Nul Group wint prestigieuze onderscheiding in Australië

Op de jaarlijkse conventie van de sectororganisaties Australian Constructors Association en Engineers Australia kreeg Jan De Nul NV samen met zijn lokale partner Baulderstone de prestigieuze onderscheiding “Australian Construction Achievement Award 2012”.

Uit 7 sterke inzendingen werd het Port Botany Expansion Project van het consortium Baulderstone - Jan De Nul NV gelauwerd als uitmuntend voorbeeld van bouwvaardigheid. Het project, met een waarde van EUR 400 miljoen, omvatte het ontwerp en de bouw van de uitbreiding van de containerhaven van Sydney. In totaal werd 60 hectare land gewonnen op zee, 1,85 kilometer kademuur gebouwd en een toegangskanaal gebaggerd. Het wordt beschouwd als het belangrijkste haveninfrastructuurproject in Australië van de laatste 3 decennia.

Het werk werd gelauwerd omwille van de inventiviteit waarmee de kademuur werd gebouwd. In totaal werden 200 betonnen elementen van 640 ton elk ter plaatse gegoten en samengesteld. Daarna werden ze met een speciaal hiervoor gebouwde drijvende hijskraan met centimeterprecisie op hun plaats gezet. De coördinatie tussen deze bouwfase en de bagger- en opspuitwerken was een huzarenstuk van formaat. Bovendien moest alles gebeuren binnen strikte milieunormen die aan het project waren opgelegd.

Het is de eerste keer dat een Belgisch bedrijf deze toonaangevende Australische onderscheiding in de wacht sleept. Ook de klant, Sydney Ports Corp, is bijzonder opgetogen met het feit dat hun project als winnaar uit de bus kwam.