Jan De Nul NV hoofdaannemer voor offshore windmolenpark Tahkoluoto in Finland

Windenergieproducent Suomen Hyötytuuli Oy heeft Jan De Nul NV aangeduid als hoofdaannemer voor de maritieme werken voor het nieuwe offshore windmolenpark in Pori, Finland. De bouw van het windmolenpark zal in april aanvangen.

Jan De Nul NV is verantwoordelijk voor de baggerwerken, de voorbereiding van de zeebodem en de installatie van de funderingen en windturbines. De werken zullen de volgende twee zomerseizoenen in beslag nemen.

Voor het eerst zal in Finland bij de installatie van de windturbines een zelfvarend hefeiland van meer dan 100 meter lang worden ingezet. Jan De Nul NV werkte in 2013 ook al in de Baltische Zee aan de bouw van een offshore windmolenpark in het Zweedse Kårehamn.

"Competentie, inzet van moderne technologie en referenties waren de belangrijkste criteria bij de selectie van de hoofdaannemer voor de maritieme werken", zegt Arto Huhmarkangas, Projectdirecteur voor het Takholuoto offshore project in Suomen Hyötytuuli Oy. “Jan De Nul NV is heel trots met de rol als hoofdaannemer. We spelen een sleutelrol in het allereerste offshore windpark in Finland,” aldus Peter De Pooter, Manager Offshore Renewables bij Jan De Nul Group.

‘s Werelds eerste offshore windmolenpark voorzien tegen ijzige omstandigheden zal tien turbines van 4 MW omvatten, die in het najaar van 2017 in gebruik zullen genomen worden.

Contactgegevens:

Meer projectinformatie :
Dhr. Toni Sulameri, Afgevaardigd Bestuurder, Suomen Hyötytuuli Oy,  358 50 524 9609, toni.sulameri@hyotytuuli.fi

Over Suomen Hyötytuuli Oy
Suomen Hyötytuuli Oy is een Finse producent en ontwikkelaar van windenergie die momenteel twee bestaande windmolenparken beheert en twee andere windmolenparken in aanbouw heeft. Het bedrijf is eigendom van de energiemaatschappijen Helen (Oy Mankala Ab), Jyväskylän Energia, Lahti Energia, Lappeenrannan Energia, Pori Energia, Tampereen Sähkölaitos, Turku Energia en Vantaan Energia. www.hyotytuuli.fi/en