Lokaal verankerd consortium voorkeursbieder voor aanleg autosnelweg A11 Brugge-Knokke

Het consortium Via Brugge, bestaande uit Jan De Nul NV, Algemene Aannemingen Van Laere, Franki Construct, Aswebo, Aclagro en het door Gimv en Belfius beheerde infrastructuurfonds DG Infra+, is door Via-Invest aangeduid als voorkeursbieder voor het PPS-project A11 Brugge.

Het project A11 Brugge is een van de zes 'missing links' in het Vlaamse wegennet en het grootste DBFM wegenisproject (Design-Build-Finance-Maintain) tot nog toe in Vlaanderen. Het gaat om de realisatie, inclusief het 30-jarige onderhoud, van de hoofdwegverbinding A11 tussen de gewestwegen N49 (de Natiënlaan, ter hoogte van de woonkern Westkapelle in Knokke-Heist) en N31 (ter hoogte van de Blauwe Toren in Brugge) en dit over een traject van 12 km.

De nieuwe autosnelweg zorgt voor een betere verbinding tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland. Door het havenverkeer te scheiden van het lokale verkeer wordt ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de regio vergroot. De A11 is ook belangrijk voor een goede ontsluiting van de Oostkust.

Alle aandacht zal nu uitgaan om in overleg met Via-Invest en de betrokken partijen de bouwvergunningsaanvraag in te dienen.

Tegelijk wordt, in samenwerking met Via-Invest, de financieringsstructuur geoptimaliseerd.

Via-Invest is een samenwerkingsverband tussen de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams Gewest. Om de ontbrekende schakels in het Vlaamse wegennet te elimineren combineert Via-Invest de technische expertise op het vlak van openbare werken van AWV met de deskundigheid van PMV op het vlak van financiering en publiek private samenwerking (www.pmv.eu).

Contactgegevens:

Consortium Via Brugge