Panamasluizen zondag officieel ingehuldigd

Zondag 26 juni werden de twee sluizencomplexen waaraan we meebouwden officieel ingehuldigd. Vanaf vandaag zijn de sluizen volledig operationeel.

Sluizencomplex
Het project voor de 3de set van sluizen bestond voornamelijk uit gigantische grond- en betonwerken en een stuk baggeren Voor dit contract bouwde Jan De Nul mee aan 2 sluizencomplexen, één aan de Atlantische Oceaan en één aan de Stille Oceaan. Dankzij deze sluizen zullen grotere schepen door het Panamakanaal kunnen varen. De scheepscapaciteit van het Panamakanaal verdubbelt hiermee. De 2 sluizencomplexen bestaan elk uit 3 achter elkaar gelegen sluiskamers. In totaal werden dus 6 sluiskamers gebouwd, elk vergelijkbaar in afmetingen met de Berendrechtsluis in de Haven van Antwerpen, tot voor kort de grootste ter wereld. Die laatste werd echter van de troon gestoten door de Kieldrechtsluis die ingehuldigd werd op 11 juni en die ook werd gebouwd door een consortium waar we deel van uitmaakten.

We blijven in Panama
Ook in het Panamakanaal, aan de zijde van de Stille Oceaan, kreeg Jan De Nul Group in de loop van 2015 drie contracten toegekend, waarvan een in consortium, voor de tweede fase van de uitbreiding van de internationale containerterminal PSA Panama (Port of Singapore Authority). Het eerste deelcontract, toegekend in april, omvatte het droog grondverzet en grondverbeteringswerken ter voorbereiding van de latere bouw van een nieuwe kaaimuur. Jan De Nul stond in voor afbraak van bestaande constructies, uitgraving van het kadegebied, nivellering van het toekomstige haventerrein, draineren en consolideren van het terrein. Dit deelcontract werd met succes in november opgeleverd.

Het tweede en derde deelcontract is goed voor de bagger- en grondwerken, de aanleg van 15 hectare nieuw haventerrein en de bouw van een 800 meter lange kaaimuur.

Tijdens die uitbreidingswerken moeten de bestaande kade en containerterminal operationeel blijven. Het is dus van groot belang de uitbreiding gefaseerd uit te voeren om ervoor te zorgen dat de werken de havenactiviteiten niet hinderen. De vooropgestelde einddatum van deze contracten is september 2017, maar verschillende mijlpalen werden voorzien om een deel van de nieuwe kade reeds in de eerste helft van 2017 in gebruik te kunnen nemen.

Vorige maand ondertekende Jan De Nul ook een contract voor baggerwerken in Colon aan de Atlantische Oceaan.