Rechtzetting bij VRT vanwege foute berichtgeving in Pano-uitzending over woongzorgcentra

Jan De Nul is geen aandeelhouder in woonzorggroepen

Naar aanleiding van de Pano-uitzending over woonzorgcentra gisteren, vraagt Jan De Nul Group een rechtzetting bij VRT.

Op de website van de VRT en door een van de journalisten van de VRT wordt Jan De Nul omschreven als “aandeelhouder van commerciële woonzorggroepen”. Dit is onjuiste informatie.

Als civiele aannemer bouwt Jan De Nul Group gebouwen voor woonzorgcentra, net zoals ze dat doet voor scholen, OCMW’s, bedrijven, gemeenten, steden, enzovoort.

De rol die het bedrijf daarin opneemt is die van aannemer, die de bouw op zich neemt in opdracht van een andere partij.

Op geen enkel moment is Jan De Nul Group betrokken bij de uitbating van private woonzorgcentra.

Jan De Nul is geen aandeelhouder in woonzorggroepen, en is dat ook nooit geweest.

Het is dus manifest onjuist om te zeggen dat Jan De Nul “50 tot 75% van de aandelen van die bedrijven” heeft, bovendien met de tendentieuze toevoeging dat dit is “omdat er geld mee te verdienen is”.

De journalistieke deontologie vereist dat de correctheid van berichtgeving wordt gecheckt. De makkelijkste manier om dit te doen, was door contact op te nemen met Jan De Nul Group zelf.  De directie is dan ook teleurgesteld dat dit niet is gebeurd.  Precies daarom vraagt zij met aandrang dat deze foute informatie wordt rechtgezet, niet alleen door de VRT, maar ook door journalisten die deze info op andere kanalen klakkeloos overnamen.