's Werelds grootste cutter besteld en multipurpose-schip Isaac Newton te water gelaten

De afgelopen zeven jaar bouwde Jan De Nul Group de vloot zeer fors uit en beschikt daardoor over de meest moderne baggervloot ter wereld. Vandaag stelt Jan De Nul Group de investeringsstrategie wat bij. Meer dan vroeger wordt er ingezet op nichemarkten.

MULTIPURPOSE-SCHIP ISAAC NEWTON TE WATER GELATEN

In Pula werd vandaag het multipurpose-schip Isaac Newton te water gelaten in de Kroatische scheepswerf Uljanik Brodogradiliste.

Het unieke aan dit schip is dat het voor meerdere doeleinden geschikt is: de installatie van onderzeese kabels, het baggeren van sleuven en het plaatsen van rots op de zeebodem. Door multifunctionele schepen te bouwen, kan Jan De Nul Group nog beter beantwoorden aan de vraag van klanten om verschillende activiteiten van een project door één aannemer of schip te laten uitvoeren en worden mobilisatiekosten voor de klant sterk gereduceerd.

In de kabellegmodus zal het schip in staat zijn om kabels in één lengte met een totaal gewicht van ongeveer 10.500 ton te vervoeren en te installeren. Dit is meer dan eender welk ander schip op de markt.

BESTELLING KRACHTIGSTE CUTTERZUIGER TER WERELD

Bij dezelfde scheepswerf heeft Jan De Nul Group een bestelling geplaatst voor een grote zelfvarende cutterzuiger JDN8069. Het in-house teken- en studiebureau heeft het ontwerp van dit vaartuig gemaakt. Met zeven grote zelfvarende cutterzuigers in de vloot heeft Jan De Nul Group veel ervaring in het baggeren van rots en in het baggeren in open zee. Deze kennis vormt de basis van het concept van de nieuwe cutterzuiger.

Het geïnstalleerd dieselvermogen is meer dan 40.000 kW. Dit is ongeveer 50% meer dan de krachtigste cutterzuiger op dit moment, de J.F.J. De Nul.

De cutter heeft een vermogen van 8.500 kW en de cutterladder weegt ongeveer 2.000 ton. Dit zijn ongeëvenaarde cijfers en maken dit schip het ultieme werktuig voor het baggeren van harde rots.

COLLEGA’S GEZOCHT

Door deze continue groei blijft Jan De Nul Group non-stop zoeken naar versterking, naar collega’s die pragmatisch meedenken en teamspirit hoog in het vaandel dragen. Ingenieurs, technische profielen als bouwkundigen en elektromechanici, maar ook ondersteunende functies en technisch boordpersoneel zoeken, is een dagelijkse bezigheid. Hierbij een warme oproep aan geïnteresseerden om zich aan te melden via jobs.jandenul.com.