Start van de bouw van het multipurpose schip JDN8628

De scheepswerf Uljanik Brodogradiliste in het Kroatische Pula start deze week met de bouw van het multipurpose schip JDN8628.

Dit veelzijdige schip kan worden uitgerust met twee kabeldraaitafels met een totaal draagvermogen van 10.000 ton. Voor onderzeese stenenstortwerkzaamheden kan het schip tot 10.000 ton stenen aan boord laden. Twee aan boord gemonteerde graafmachines brengen de stenen in de valpijp die tot 400 m diep stenen kan storten. De valpijp is eveneens voorzien van een afstand bestuurde onderwaterrobot (ROV). Deze valpijpinstallatie is gebaseerd op het systeem aan boord van de schepen La Boudeuse en Willem De Vlamingh, maar kan op grotere dieptes stenen storten. Verder wordt het schip uitgerust met twee actief deiningsgecompenseerde kranen, een A-frame en een werkklasse ROV.

Dit schip, voorlopig zonder naam, zal eind dit jaar te water gelaten worden en zal midden 2015 operationeel zijn.